FullSizeRender

Jeg vælger normalt drikkeskyr, og ikke drikkeyoghurt, når jeg en sjælden gang overfalder en yoghurt på flaske. Hvorfor? Min sarte mave reagerer minimalt på den, til trods for at den ikke er glad for laktose. I husker måske mit lille “trick-on-the-go” i indlægget lige her. [Ellers vil jeg råde Jer til at læse det, for det er jeg selv helt pjattet med!].

Jeg har dog set flere og flere poste YOGGI’s laktosefri drikkeyoghurt på de online medier – særligt Instagram, på det seneste. Jeg ved, at der er mange, som styrer uden om laktose. Mange har fået sarte maver i en tid med overprocesserede fødevarer – og vi reagerer på flere og flere ting. Jeg selv har et minimalt indtag af mælkeprodukter i min kost, og når jeg endelig indtager disse, så skal det også være godt. Derfor ville jeg også give denne en chance.

Smagen er helt fantastisk – ingen tvivl om det. Den mætter også rigtig fint, og det er vigtigt. Men vender man den om, og ser på indholdet, så er der hele 11 gr sukker i den laktosefri udgave imod 3,4 gr i skyr udgaven, som jeg omtaler i linket nævnt i første afsnit. Den indeholder også 12 gr kulhydrat imod 3,9 gr i drikkeskyr. Det er en væsentlig forskel. For mig, der kører efter paleo principperne, og styrer uden om for meget sukker. 

Og det henleder mig på en tanke, som jeg ofte har haft i forbindelse med folks “hype” omkring visse fødevarer: Nogle gange skal man være kritisk, når det kommer til både laktoseFRI men også glutenFRI produkter. De er ofte høje på sukker. Som laktoseintolerant kan det være en jungle derude – I know! Dette indlæg er blot en reminder om altid at vende produktet om, og se hvad der rent faktisk er i – altså hvad du indtager. Laktosefri og glutenfri er nærmest blevet en guru-betegnelse for SUND KOST – det kunne ikke være mere forvrænget og forkert. Fordi produkter er laktosefri, eller glutenfri, er det ikke lig med sundt. Og ja, jeg ved, at allergikere vitterligt har et problem – men man kan altså få sin næring andetsteds, husk det. Kreativiteten har faktisk ingen grænser!

Så! Stil krav til Jeres fødevarer, så I ved, hvad der er i dem! I mine egne madforretninger har vi også “glutenfri” udgaver [baseret på fx æg eller nødder] og “laktosefri” udgaver [baseret på kokosmælk] – men ingen sukker er involveret.

Et par tips til Jer derhjemme: Erstat mælk, i din smoothie, med kokos, mandel eller plantebaseret mælk. Tilsæt hamp protein, der ikke indeholder spor af laktose, som andre proteinpulvere gør. [Se indlægget, jeg har skrevet om det, her].

Nok fra mig – det er simpelthen bare så vigtigt for mig at pointere, at man altid bør stille krav til de produkter, som man indtager i god tro, og det er såmænd min pointe med dette indlæg [omend den pointe blev lidt langtrukken]. #fnis

Jeg ønsker Jer den bedste uge, til vi ses igen – med eller uden 11 gr sukker! #indsætsmilhér

XOXO

Sludrechatollet aka Mama Brown

Indlægget er ikke sponsoreret.

FullSizeRender 2

2 tanker om “Mama Brown Tester: Laktosefri Drikkeyoghurt fra Yoggi”

  1. Jeg spiser ikke laktosefrit, men desværre indeholder skyr udgaven aspartam, hvilket den laktosefri ikke gør, og i et sådan tilfælde ville jeg nok vælge lidt med sukker end vælge sødestofferne.

  2. Jeg er ikke bange for aspartam – det bør ingen være. Stoffet det nedbrydes til findes i mange frugter, grønt, og man kan slet ikke spise så mange mængder af dette, så det bliver skadeligt. Men det er et helt andet indlæg 😉 (og det kommer) 😊 /L

Efterlad et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *